Geoblog.pl    cyprianbednarczyk    Podróże    Wędrówka po Bliskim Wschodzie    Wojna / War

Wojna / War

Izrael
Izrael, Tel Aviv

FOR ENGLISH VERSION PLEASE SCROLL DOWN

PL

Jak to czasem bywa przysnęło mi się w pociągu w związku z czy m obudziłem się już w Tel Avivie. Kupiłem bilet z Hajfy do Jerozolimy (44 NIS), ale musiałem przesiąść się w stolicy. Z jakiegoś dziwnego powodu w pociągu była masa żołnierzy jadących na południe. Na stacji w Tel Avive wyszedłem na miasto aby się trochę rozejrzeć. Również i tutaj było ich mnóstwo, średnia wieku wynosiła 18 lat, prawie wszyscy uzbrojeni byli w karabiny maszynowe, dziewczyny i chłopacy. Służba wojskowa jest obowiązkowa w Izraelu dla wszystkich, zwolnieni są z niej tylko ortodoksyjni żydzi i Arabowie. Dodatkowo każdy musi być przygotowany na atak, Izrael nie uznają dwa sąsiadujące z nim państwa, Liban i Syria, ale dodatkowo coraz bardziej napięte stosunki panują na linii Tel Aviv Kair po odsunięcia prezydenta Mubaraka od władzy. Jedyni Jordania wydaje się utrzymywać w miarę przyjazne stosunki z państwem żydowskim. Pisząc państwo żydowskie pominąłem masę innych wyznań które zamieszkują te terytoria, chrześcijan muzułmanów oraz wyznawców innych Religi jak Druzi chociażby. Na każdej stacji kolejowej znajduje się bramka wykrywająca metale, każdy musi przez nią przejść oprócz żołnierzy oczywiście. Obecność wojska tłumaczyłem sobie zbliżającym się Szabasem i tym że wszyscy udają się do domów by spędzić ten czas z rodziną, jak się później okazało miałem tylko częściową racje. Wsiadłem do pociągu i ruszyłem w kierunku Jerozolimy. Początkowo podróż była zupełnie nudna, ale wkrótce zmienił się krajobraz i wjechaliśmy w góry. Trasa z Tel Avivu do Jerozolimy nazywana jest małą Szwajcarią i trudno się nie dziwić albowiem pociąg co chwilę wspinał się do góry i wił się serpentynami. Po niedługim czasie dotarłem do miasta. Oczywiście czekała na mnie jeszcze długa droga bo musiałem złapać autobus do samego miasta (6,60 NIS numer 18 pod mury starego miasta w bliskiej odległości do Jaffa Gate), jako że stacja leży na dalekim obrzeżu. Dość szybko znalazłem swój hotel i włączyłem Internet. Miałem wcześniej informacje od znajomego że dzieje się coś niedobrego i czy wszystko jest ze mną w porządku. Chwile potem dowiedziałem się o bombardowaniu Tel Avivu, ale niczego nie widziałem będąc na miejscu, niebo było czyste i nie czułem zapachu spalenizny. Postanowiłem wejść na dach aby się rozejrzeć, a zrobiłem to w najmniej odpowiednim momencie. Usłyszałem trzy eksplozje następujące po sobie, chwilę potem włączył się alarm przeciwlotniczy. Nie wiedziałem czy to dopiero początek, czy koniec. Czytając o drugiej wojnie libańskiej w 2006 roku kiedy Hezbollach bombardował Haife i okolice po usłyszeniu alarmu ma się tylko 15 sekund aby zbiec do schronu. Wbiegłem zdyszany do holu, wszyscy słyszeli alarm, ale z kamiennymi twarzami starali się nie panikować, na szczęście skończyło się tylko na strachu. Jerozolima praktycznie nigdy nie była atakowana ze względu na to że nie jest to stricte żydowskie miasto. Rakiety tym razem chybiły, ale jeżeli Hamas operujący w Strefie Gazy czy Islamski Jihad decydują się na tego typu ataki, to tylko świadczy jak bardzo nieprzewidywalny może być Bliski Wschód.

ENG

As sometimes it happens I asleep in the train and already woke up in Tel Aviv. I bought a ticket from Haifa to Jerusalem (44 NIS), but I needed to change io the capital. For some strange reason, in the train was a lot of soldiers going south. I left Tel Aviv main station and try to look around. Here too, there were plenty of them in average age of 18 years, almost all were armed with machine guns, girls and boys. Military service is compulsory in Israel for all, except orthodox Jews and Arabs. In addition, one must be prepared for the attack, Israel is not recognize by the two neighbouring countries, Lebanon and Syria, but also increasingly strained relations prevail on the line Tel Aviv - Cairo after President Mubarak was offset from power. Jordan seems to be the only one to keep as friendly relations with the Jewish state. Writing a Jewish state I missed a host of other faiths who live in those territories, Christians, Muslims and followers of other religions like a Druze even. At each station is a metal detecting gate, everyone has to go through by it, of course except to soldiers. The only explanation about there presence was approaching Sabbath and they all go home to spend the time with their family, as it turned out I was only partially right. I boarded the train and headed in the direction of Jerusalem. Initially, the trip was quite boring, but soon changed the landscape and we came into the mountains. The route from Tel Aviv to Jerusalem is called the little Switzerland and it is hard not to deny about that train climbed and snake through the curves. After a short time I got to the city. Of course, that wasn't the end because I had to catch a bus to the city (6.60 NIS number 18 to the walls of the old city in close proximity to the Jaffa Gate), as the station is located in the outskirts of city. Pretty soon I found my hostel and turned on the Internet. I had earlier information from a friend that something was wrong and question is it everything fine with me. Moments later I found out about the bombing in Tel Aviv, but I have not seen nothing wrong, sky was clear and I did not feel any smell of burn. I decided to go to the roof to look around, and I did it in the wrong time. I heard three explosions one after another, a moment later the strike alarm turned on. I didn't know if this is just the beginning or the end. Reading about the Lebanese War in 2006, when Hezbollah bombarded Haifa and around, when you hear the alarm you have got only 15 seconds to escape to the shelter. I ran out with breath to the basement lobby, everyone could hear the alarm, but with stone faces they tried not to panic, but fortunately ended up only on fear. Virtually never Jerusalem was under attack because it is not a purely Jewish city. Rockets missed this time, but if Hamas operating in the Gaza Strip, or he Islamic Jihad decide for this type of attack, it only shows how much Middle East can be unpredictable.