Geoblog.pl    cyprianbednarczyk    Podróże    Grecja / Greece    Jeden wybuch zmienił wszystko / One explosion changed everything

Jeden wybuch zmienił wszystko / One explosion changed everything

Grecja
Grecja, perissa

FOR ENGLISH VERSION PLEASE SCROLL DOWN

PL

Pomimo perturbacji opisanych w poprzednim rozdziale znalazłem się na wyspie Thira (bardziej znanej jako Santorini). Jak większość moich podróży coś mnie musi zainspirować aby dotrzeć w dane miejsce, zazwyczaj jest to zdjęcie, reportaż w gazecie czy program w telewizji. Przyczyną tej wyprawy był ostatni powód, przebywając pewnego dnia u brata pokazał mi on program który specjalnie nagrał dla mnie. Wiedział że mnie zainteresuje i trafił w sedno. Pokazywał on cywilizacje minojską która jak na dwa milenia przed naszą erą była niezwykle zaawansowana technologicznie, potrafiła budować kilkupiętrowe domy z kamienia posiadające system kanalizacyjny podobny do tego stosowanego w czasach dzisiejszych, ich wpływy dzięki umiejętności handlu i żeglugi rozwinęły się na połowę basenu Morza Śródziemnego i część Azji Mniejszej. Wszystko jednak przerwała potężna katastrofa, wybuch wulkanu. Była to jedna z największych erupcji znanych w historii ludzkości, który spowodował eksplozje całego wulkanu i zapadnięcie się go w głąb morza, co z kolei wywołało ogromne tsunami, którego fala zmiotła okoliczne wyspy i dotarła nawet na Kretę, prawdopodobnie niszcząc wspomniany pałac w Knossos. Dziś wyspa przypomina kształtem podkowę w której środku znajduje się pozostałości po wulkanie, z podziemi nadal jednak w niewielkim stopniu wydobywa się ciepło tworząc gorące źródła.

Na kilkudniowy nocleg wybrałem małe miasteczko Perissa położone we wschodniej części wyspy. Sezon jeszcze się nie zaczął więc turystów było bardzo mało zatem mogłem w końcu położyć się na ciemnopiaskowej plaży (powulkanicznej) i zażywać słońca które w końcu po Krecie zaczęło mi sprzyjać. Najlepszym środkiem transportu po wyspie jest skuter lub quad, niestety przy hotelu w którym mieszkałem była wypożyczalnia tego sprzętu i mieszkańcy miasteczka codziennie urządzali sobie wieczorem wyścigi, hałas był nieznośny, na szczęście wszystko umierało po 22 giej. Jeśli ktoś nie posiada prawa jazdy jedyną opcją jest autobus lub taksówka. Pierwszy środek transportu jeździ podobnie jak na Krecie, nie zawsze zgodnie z rozkładem jazdy, o ile takowy znajduje się na przystanku. Głównym hubem transportowym jest stolica wyspy Thira, stąd można się przesiąść na kolejne autobusy jadące na północ, bądź południe wyspy, ceny oscylują między 2-3 euro za przejazd.

Postanowiłem odwiedzić stanowisko archeologiczne Ancient Akrotiri, gdzie rozpoczęte w 1967 roku wykopaliska trwają do dziś. Spod mas zalegającego materiału wulkanicznego udało się odkryć zaledwie hektar starożytnego miasta (prace wykopaliskowe trwają nadal). Część stanowiska jest specjalnie zabudowana, uniemożliwiając dostęp przed szkodliwymi zjawiskami atmosferycznymi jak wiatr czy deszcz. Ślady osadnictwa w tym miejscu datuje się na 5 millennium p.n.e., jednak szczyt bogactwa datuje się na 2 millenium, kiedy to Akrotiri dzięki portowi stanowiło ważny punkt wymiany handlowej. Mieszkańcy miasta prawdopodobnie zdawali sobie sprawę z nadchodzącej katastrofy, miasto w ciągu kilku stuleci przed wybuchem wulkanu było kilkakrotnie niszczone przez trzęsienia ziemi, które mogły być ostrzeżeniem przed zagrożeniem jakim był pobliski wulkan, jego wybuch w około 1650 roku p.n.e. pogrzebał miasto w kilkumetrowej warstwie pyłu wulkanicznego, ale również przypieczętował kres cywilizacji minojskiej.

ENG

Despite the difficulty described in the previous chapter, I found myself on the island of Thira (better known as Santorini). Like most of my trips something need to inspire me to get to into a place, usually a photos, reportage in the newspaper or TV program. The reason for this trip was the last one, staying one day at my brother's house, he showed me a program that specifically recorded for me. He knew I'll be interested and he hit the nail. It showed a very advanced technology civilization of Minoan as two millennium before our, they were able to build multi-storey houses with a drainage system similar to that used in today's world, their influence through trade and navigation skills leaded them to rule middle of the Mediterranean land and the part of Middle East. Everything, however, was interrupted by a huge disaster, a volcanic eruption. It was one of the largest known eruption in human history, which caused the volcanic explosions and collapse volcano into the sea, which in turn triggered a huge tsunami wave that swept away the surrounding islands and even reached Crete, probably destroying the famous palace of Knossos. Today, the island resembles a horseshoe with the remains of a volcano in the middle, however from underwater still come the heat wave create a hot springs.

For a few days stay I chose small town of Perissa located in the eastern part of the island. Season has not started yet so there were very few tourists so I could finally lay my body on dark sand beach (volcanic) and enjoy the sun which in the end appeared after darkness of Crete. The best way of transportation around the island is a scooter or quad, unfortunately beside hotel I stayed was a rental of this equipment and townspeople every evening made races through a main street, the noise was unbearable, but fortunately all died after 10pm. If someone does not have a driver's license only option is a bus or taxi. The first way of transportation like in Crete is a bit of challange, not always timetable show reality of connections, if they even are at the bus stop. The main transport hub is the capital of the island, Thira, so you can change to another bus going north or south of the island, prices are between 2-3 euros per journey.

I decided to visit an archaeological site of Ancient Akrotiri, which started excavations in 1967 and still continue. From the residual masses of volcanic material archaeologists had discovered the ancient city which surface one hectare (excavations are still in progress). Some positions are specially built, like roof preventing access from harmful atmospheric phenomena such as wind or rain. Traces of settlement here dates back to the 5 millennium BC, but the peak of wealth dates back to two millennium, when the Akrotiri thanks to the port was an important point of trade. Residents of the city probably were aware of the coming disaster, the city within a few hundred years before the outbreak of the volcano was destroyed several times by earthquakes, which could be a warning against the dangers which were near the volcano, the explosion at around 1650 BC buried the city in several meters of volcanic ash layer, but also sealed the end of the Minoan civilization.