Geoblog.pl    cyprianbednarczyk    Podróże    Malta    Dawna stolica
Zwiń mapę
2008
27
paź

Dawna stolica

 
Malta
Malta, Mdina
POPRZEDNIPOWRÓT DO LISTYNASTĘPNY
Przejechano 108 km
 
Podróż autobusem nie trwała zbyt długo, zresztą nie spodziewałem się tego po wielkości wyspy i po tym że do Mdiny było zaledwie kilkanaście kilometrów. Za to po drodze zobaczyłem oczywiście tylko z okna dwie ciekawe rzeczy, położone w sąsiedztwie tego miasta górującego na wzgórzu. Były to stadion narodowy, oraz jedyny na Malcie park narodowy. Około południa znalazłem się w Rabacie, nowym mieście sąsiadującym ze starą stolicą.
Mdina na pierwszy rzut oka przypomina miniaturę Valletty, mury obronne, wąskie uliczki i miasto zbudowane na skarpie. Przez turystów i miejscowych nazywane jest "cichym miastem" i nie jest to mylna nazwa, ponieważ jest tu mniej ludzi niż w obecnej stolicy, ale także obowiązuje tu zakaz jazdy pojazdów, no chyba że w szczególnych wypadkach. Prawo to nie dotyczy dorożek, które pomimo braku sezonu co jakiś czas przejeżdżały po wąskich uliczkach. Spacerowałem sobie w kierunku północnym, jednocześnie zbaczając w boczne wąsie uliczki. Wszystkie domy które mijałem należaly do właścicieli prywatnych, tylko nieliczne z nich pozostały w rękach publicznych. Na wielu z nich przed wejściem do mieszkania gościła kapliczka z rzeźbą Jezusa bądź Maryi. Jak już wspominałem na wyspie wylądował apostoł Paweł i to on wraz z pierwszym biskupem Malty Publiuszem zapoczątkował chrześcijaństwo na Malcie. Św Paweł był również przez krótki czas mieszkańcem Mdiny.
Po kilku chwilach doszedłem do końca miasta i podziałem przez lunetę panoramę oddalonych miasteczek, widać było również kawałki odległej stolicy, która była niedaleko. W tej chwili najważniejszym miastem jest oczywiście Valletta, ale jeszcze kilkadziesiąt lat temu, kiedy turystyka na wyspie nie była w ogóle rozwinięta Mdina była na drugim miejscu, dlatego aby połączyć te dwa ważne miejsca zdecydowano się na budowę kolei na Malcie. Przedsięwzięcie to było o tyle trudne, że jak na warunki inżynieryjne z tamtych czasów (a był to rok 1883) udało się pokonać naturę. Malta to skalista wyspa z dużą jak na powierzchnię różnice wzniesień, dlatego musiano wybudować wiele tunelów, głównie w Valletcie i właśnie Mdinie, gdzie kończyła się trasa. Istniały plany rozbudowania liń kolejowych jednak ze względu na rewolucje transportu kołowego zdecydowano się na zaniechanie tego projektu, a w końcu na zamknięcie całej lini w 1931 roku. Dziś po koleji na wyspie pozostały jedynie szczątki i muzeum w Mdinie, ktore opowiada jej historię.
Powróciłem do głównej bramy od strony wschodniej mijając wielką katedrę św Pawła oraz pałac Vilhena, po czym udałem się w głąb sąsiedniego miasteczka Rabatu.

Więcej zdjęć z Mdiny: http://picasaweb.google.pl/Cyprian.Bednarczyk/Malta_mdina#
 
POPRZEDNI
POWRÓT DO LISTY
NASTĘPNY
 
Zdjęcia (5)
  • zdjęcie
  • zdjęcie
  • zdjęcie
  • zdjęcie
  • zdjęcie
Komentarze (4)
DODAJ KOMENTARZ
mpolo
mpolo - 2009-07-23 15:11
W Mdinie nie ma zakazu poruszania się samochodów. Został on zniesiony jakiś czas temu!
W mieście żyje może 400 ludzi i bez sensu jest porównywanie tego z ilością ludzi w miaście Valletta.
 
cyprianbednarczyk
cyprianbednarczyk - 2009-08-21 05:37
Nie wiem jak jest teraz ale kiedy tam byłem widziałem wyraźne zakazy wjazdu pojazdów, oczywiście nie dotyczy to pojazdów dostawczych.
 
mirka66
mirka66 - 2011-01-17 22:00
Nie bylam jeszcze na Malcie.Ale moze w najblizszych planach ... ?!
 
cyprianbednarczyk
cyprianbednarczyk - 2011-01-17 22:41
Polecam gorąco, ale nie po to aby poleżeć na plaży. Zdecydowanie jest tam zbyt wiele ciekawych miejsc, aby je omijać szerokim łukiem.
 
 
cyprianbednarczyk
Cyprian Bednarczyk
zwiedził 37% świata (74 państwa)
Zasoby: 259 wpisów259 64 komentarze64 2570 zdjęć2570 23 pliki multimedialne23
 
Moje podróżewięcej
26.02.2019 - 25.06.2019