Geoblog.pl    cyprianbednarczyk    Podróże    Koleją przez Europę V / Through Europe by Rail V    Miasto tysiąca okien / Town of thousands windows

Miasto tysiąca okien / Town of thousands windows

Albania
Albania, Berat

FOR ENGLISH VERSION PLEASE SCROLL DOWN

PL

Ruszyłem w dalszą drogę, zszedłem ponownie do nowego miasta i stamtąd złapałem minibus zwany tutaj furgonem do miejscowości Feri. Kierowca bezproblemowo podwiózł mnie do następnego postoju gdzie bez porozumiewania się po angielsku wylądowałem w furgonie do Beratu. System furgonów powstał jako alternatywa na słaby rozwój komunikacji autobusowej lub jej brak, kierowca jadący w dane miejsce może otrzymać telefon w drodze, aby zboczyć nieco z danego kursu i odebrać kogoś lub jakąś przesyłkę. Furgony udające się z danego miasta do drugiego są rozlokowane zazwyczaj na drogach wyjazdowych, często mają umieszczone tablice kierunkowe na szybach, ale najlepiej jest zapytać innych kierowców gdzie dany pojazd się znajduje. Do Beratu dostałem się po ponad czterech godzinach jazdy, a całość kosztowała mnie 1000LEK.

Berat to miasto podobne do Gjirokastry, nazwane drugim miastem muzeum, a przez niektórych nawet uważane jest za jeszcze piękniejsze niż wspomniane wcześniej miasteczko. Charakterystyczne domy wznoszą się od rzeki Osum aż pod skarpę i ze względu na stromość nie wyrastają dalej. Powyżej skarpy znajduje się główny punkt miasta, bizantyjska twierdza usytuowana na szczycie wzgórza górującego miasta wpisany na listę UNESCO w 2008 roku. Aby zdobyć ten punkt trzeba mozolnie wspinać się do góry po nie tyle stromym co śliskim podłożu. U szczytu czeka nas wejście i oczywiście opłata za nie 100 LEK. Wszedłem i zobaczyłem nie tylko ładnie odnowione domy kilka lat wcześniej ale to co niestety przyciąga oko. Syf. Masa śmieci na uliczkach i plastikowych butelek, a obrazu dopełniło to co zobaczyłem w Gijokastrze, chłopca który wysypywał śmieci z kubła wprost na ulicę. Mieszkańcy domów usytuowanych w pobliżu zabytków nie mogą i pewnie nie chcą zadbać o porządek, winne jest również same miasto które nie zapewniło im dostępu do śmietników, niestety takie sytuacje nie są odosobnione po prostu Albańczycy masowo śmiecą i trudno zmienić ich przyzwyczajenie. Niemniej oprócz zabytków warto przede wszystkim wybrać się na zamek aby zobaczyć niesamowita panoramę miasta i okolicznych gór.

ENG

I continue my journey and back to a new town to catch a minibus called here "furgon" to town called Feri. The driver picked me up seamlessly to the next stop where without communication in English I find myself in minibus to Berat. The minibus system was created as an alternative to the weak development of bus transportation, the driver during drive may receive a call from mobile to deviate slightly from the course and pick up someone or a package. Vehicles from a city to another are usually located on exit roads often have directional signs placed on the windows, but the best way is to ask other drivers where the vehicle is located. I reach Berat after more than four hours of ride, and the whole trip cost me 1000LEK .
Berat is a town similar to Gjirokastra, called the second city-museum and town of thousand windows, even by some is considered to be more beautiful than the previously mentioned town. The characteristic houses rise up from the river Osum up the slope and because of the steepness do not grow further. Above the escarpment is the main point of the city, a Byzantine fortress situated on a hilltop of town listed on UNESCO World Heritage List in 2008. To get this point you have to laboriously climb up the steep with slippery surfaces. At the top of the entrance waiting for me entrance fee 100 LEK. I come in and see not only nicely renovated a few years ago houses but unfortunately lots of rubbish. Streets are mostly cover by plastic bottles, and the image of that what I saw in Gijokastra, a boy who spill garbage bin on the street. Residents of homes located close to the sights can not and probably don't care for order, but also guilty is the same town council who did not provide them access to the
refuse heap, but these situations are not isolated, Albanians just mass littering and is difficult to change their habits. However apart from the sights there is worth primarily go to the castle to see the incredible panorama of the town and the surrounding mountains.